Zoznam článkov od 1 do 20 (z 67) >>

Pridajte sa do našej skupiny na Facebooku a využite najrýchlejšie skialpové správy z Vysokých Tatier a ďalších slovenských hôr.

Ferraty-zaistené cesty

Roklina Kyseľ je sprístupnená ferratou

25.08.2016
Je to takmer presne 40 rokov od požiaru, ktorý v júli 1976 zničil v dolnej časti rokliny a na strmých severných svahoch Pirča viac ako 30 hektárov lesa. Pred požiarom bol Kyseľ najnavštevovanejšou roklinou Slovenského Raja, teraz sa Správa NP rozhodla sprístupniť ho alternatívou, ktorá obmedzuje masovosť. Na dĺžke 1470m vybudovala spolu s HZS niekoľko oddelených úsekov ferratového chodníka, dohromady so 430 stúpačkami, 320 metrami istiaceho oceľového lana a 150 konzolami. Jeho trasa po stenách rokliny je vedená tak, aby sa vyhýbala miestam so vzácnou skalnou...   Celý článok
Sardegna, Sardaigne, Sardínia...,druhý najväčší taliansky ostrov obmývaný vodami Tyrhénskeho mora. Dovolenkový raj. Iný ako na Korzike, iný ako na Sicílii, hoci sú susedia. Prístup? Ako len chceš: vlastným autom, s cestovkou busom, kombinovane alebo najjednoduchšie, ako sme to urobili my. Letecky do Alghera, kde sme si prenajali auto a ostrov bol náš. 1. Via ferrata del Cabirol Doma sme si „pogooglili“, že Sardinia ponúka 3 Via Ferraty, ktoré sme si dali za cieľ – Cabirol, Giorre a Regina. Vybrali sme sa len tak, na otočku na pár dní. V utorok ráno s...   Celý článok
Ráno v Lienzi je ako vystrihnuté z katalógu - vychádzajúce slnko maľuje vrcholky okolitých hôr do ružova a nad nimi len čistý plech. Zatiaľ je ešte príjemná letná teplota, bude horšie. Vyrážame autom cez Tristach do kopcov. Prejdeme popri Tristacher See a napájame sa na horskú cestu Dolomitenstraβe. Za poplatok 8€/auto sa ňou vyštveráme až k chate Lienzer-Dolomitenhütte (1616m), teda takmer 1000 výškových metrov dohora. Tam sa začína naša túra.   Prvou métou je chata Karlsbader Hütte. Tá leží ešte o nejakých 650 m vyššie a dá sa k nej dosta...   Celý článok
Lienz je z každej strany obklopený horami. Lienzske Dolomity na juhu sú síce podmanivé, no na opačnej strane príťažlivosťou nezaostávajú ani vrcholy spadajúce už do horstva Hohe Tauern. A práve z tejto ponuky horskej skupiny Schober Gruppe si vyberáme Schleinitz. Z nášho kempu každý večer sledujeme, ako slnko maľuje jeho vrchol do červena najdlhšie zo všetkých... Výstup naň sa dá z Lienzu krásne zokruhovať, zjednodušiť lanovkou, osviežiť nenáročnou ferratou a vyšpičkovať kúpaním v plesách. Z každého rožka troška - my sme si dopriali všetko!  ...   Celý článok
Prisank (Prisojnik) je jedným z najčastejšie navštevovaných turistických cieľov v Slovinských Alpách. Predurčuje ho k tomu centrálna poloha, niekoľko zaujímavých výstupových ciest vedúcich na jeho vrchol a dve prírodné skalné okná. Prednje okno sa svojou výškou 80m a šírkou 30m dokonca považuje za najväčšie prírodné skalné okno v Alpách.     Výstupové cesty na Prisank sú všetky viac či menej zaistené. Hlavné sú štyri varianty výstupu: -       Slovenska pot zo sedla Vršič južným úbočím sa považuje za normálku a vedie ľahkým až...   Celý článok
Rodičom sa neodvráva! Teda aspoň mne to tak bolo vtĺkané do hlavy po celý život. A tak, keď jedného krásneho dňa na mňa moji pokrvní stvoritelia vybehli s požiadavkou, že chcú na staré kolená skúsiť ferraty, nemala som veľmi na výber.     Plán, ako to celé vlastne spískať, vo mne kvasil dlho. Aby bolo jasné – mojim rodičom pomaličky ťahá k 60-ke. Odjakživa inklinovali k horám, k turistike a k pohybu v prírode. No nič extrémne, skôr klasická pohodová turistika s nohami na zemi. Občas viacdenné prechody, občas Tatry, otec pričuchol aj k zahrani...   Celý článok
Pri návšteve slovinských hôr by bol priam hriech obísť ich najvyšší vrch Triglav. Aj keď tí, čo neobľubujú davy, by mi mohli oponovať. Národný symbol však ponúka ako kompenzáciu za narušenie intimity horského turistu jedinečnú výšku a skvelú polohu, ktorá mu umožňuje vyniknúť medzi ostatnými skalnými velikánmi tejto oblasti. K tomu treba prirátať široké výhľady, bohatú škálu rôznych výstupových trás a blízkosť horských chát a máme tu turistický cieľ ako vyšitý.   Zo severnej strany sa výstup začína dolinami Vrata, Kot alebo Krma...   Celý článok
Máme s mojou ženou to šťastie, že sme ešte stále tu. Keď sme ťahali k sedemdesiatke, mali sme ešte stále chuť sa kuknúť zblízka na pekné kopce. Ale kam pôjdeš, keď ti sily ubúdajú? Niečo vážnejšie už robiť nemôžeš. Napadla ma Brenta: od Madonny to poznáme a čo z druhej strany? Mapa ukáže Molveno, pri jazere je hneď kemping, ideme totiž s vlastným „Motorhomom“ a berieme aj mtb. Je to hneď pri lyžiarskom stredisku Paganella. Kemp je parádny, ihneď sa ideme previezť na bicykloch okolo jazera, potom hľadáme cieľ na rozchodenie. Tip padne na kr...   Celý článok
Ide o cvičnú ferratu strednej náročnosti na brehu jazera Gosausee pod Dachsteinom. Vhodná je napríklad na spestrenie prechádzky okolo tunajších jazier, na skrátenie čakania na autobus alebo ako rozcvička pred nejakým vážnejším turistickým počinom v priľahlej oblasti. My sme ju otestovali pri spiatočnej ceste z dovolenky. Najlepší prístup k ferrate je autom cez dedinku Gosau až k poslednému parkovisku pri Vorderer Gosausee. Odtiaľ už len po vlastných po ľavom brehu jazera s krásnymi výhľadmi na Hoher Dachstein. Nástup trvá takých 15 minút, začiatok je o...   Celý článok
Dolomity - Cortina dAmpezzo - passo Tre Croci 1809m. Na túto parádnu túru sme vyrazili z cestného sedla Tre Croci. Auto sme zaparkovali pri ceste kúsok od sedla. Po turistickom chodníku sme vyšli až ku dolnej stanici lanovky pri Rifugio Son Forca 2215m. chodníčkom č. 203. Odtiaľto premáva kuriózna kabínková lanovka. Bolo pekné počasie a vyviezť sa lanovkou až do sedla Forcella Staunies 2932m. za 10 euro bolo výborným a kľúčovým rozhodnutím.   Hneď vedľa stanice lanovky je Rifugio Lorenzi. Chata je postavená na ostrom hrebeni, výhľady sú na obe strany. Rovna...   Celý článok
Ferrata Egishorn 2860m. Je to skutočná chuťovka, hlavne pre osoby nenáročné čo sa týka obtiažnosti a medzi inými aj pre starcov. Obtiažnosti neprekračujú K3, teda žiadny stres! Východiskom je obec Fiesch v hornej časti údolia Rhonu, zvanom po nemecky Oberwallis. Wallis je švajčiarskym kantonom (krajom) s najväčším množstvom štvortisícoviek. V dolnej časti údolia sa hovorí po francúzsky, v hornej po nemecky. Predstavte si, čo by sa stalo, keby dole žili Maďari a hore Slováci. Ale nechcem sa púšťať do politiky. Lanovkou sa z Fieschu vyvezieme na vrchol E...   Celý článok
 V júni bývajú vo Vysokých Tatrách ešte snehové polia ako pozostatok po zime, oveľa väčší problém však podnikaniachtivým horalom spôsobuje častá čiapka z oblakov zakrývajúca najvyššie štíty. Kam vyraziť takýto nevrcholový deň a napriek tomu prežiť vrcholný zážitok? Západná stena Lomnického štítu priťahovala horolezcov oddávna. Svojimi parametrami patrí medzi tie najlepšie steny v Tatrách. Je k nej ale trošku problematický prístup. To je problém nielen pre horolezcov ale aj pre záchranarov, ktorí sa v prípade potreby musia dostať rýchlo na ...   Celý článok
 Počúvam o nej už dobré dva mesiace. Najprv len v náznakoch, potom sa začali objavovať konkrétnejšie informácie, neskôr fotky a s postupujúcim časom čoraz viac subjektívnych dojmov zo všetkých strán. Mám pocit, že snáď všetci tam už boli. A čo som ja horšia?! Ferrata HZS bola vybudovaná v priebehu roku 2013 a vedie kaňonom Pivovarského potoka. Ten steká spod hrebeňa Lúčanskej Malej Fatry do Martina. V súčasnosti je vybudovaná horná časť chodníka, ktorá by mala byť v budúcom roku doplnená o spodnú časť a tým vznikne ucelená zaistená trasa od k...   Celý článok
Klettersteig sa nachádza v južnej časti Salzkammergutských hôr, v kaňone potoka Ruβbach, pod majestátnym bralnatým Rinnkogelom (1823m). Prístup je z platenej cesty (5E na osobu) medzi mestečkami Strobl na severe (pri jazere Wolfgangsee) a Abtenau na juhu. Cez početné serpentíny cesta prekonáva horský masív, vrchol má na rozsiahlej trávnatej plošine Postalm. Potoky, stekajúce odtiaľ na severovýchod, sa poriadne zahryzli do žuly a prepílili hlboké, úzke kaňony.  Kto prichádza od severu, zaplatí mýto a asi po 2 kilometroch (na prvej serpentíne) je možnosť...   Celý článok
Ortodoxných feratistov vopred upozorňujem, že toto nie je nič pre nich :-) Aj keď na takom malom kopčeku sa fixnými lanami nešetrilo. Čiže chodník je zaistený poriadne najmä tam, kde sú časté strmé úseky ohladeného a vyšmýkaného vápenca. Inak je to celé choďák.    Schober (1328m) je na výhľady vďačný kopček na severnom okraji Fuschlsee, kúsok od mestečka Fuschl. Pre nás cezpoľných je asi dôležité aj to, že len kúsok na juh od diaľnice - z exitu Thalgau sa len treba vrátiť smerom na Fuschl a pred mestečkom odbočiť doľava pod kopec. Ten sa...   Celý článok
Sme v mestečku Ebensee na južnom pobreží jazera Traunsee, len na taký dlhší skok od diaľnice A1 (asi 30km na juh). Auto odstavujeme pod lanovkou na Feuerkogel a cestu k „hromozvodu“ začíname po chodníku č.804 cez kalváriu. Na začiatok označená skratka, potom príjemné stúpanie lesom s občasnými vyhliadkami dolu k jazeru a na Erlakogel (1575m) nad jeho východným brehom. Po hodine a pol prechádzame okolo dolnej stanice ďalšej lanovky, odtiaľ až hore je to už zväčša po štrkových zjazdovkách. Ale otvárajú sa pohľady do vzdialenejšej krajiny.   Z...   Celý článok
Salzkammergut-berge, jedna z najsevernejších horských skupín Álp, leží na východ od Salzburgu, výhodou pre nás je jednoduchý prístup - stačí odbočiť z diaľnice A1 doľava, prejsť pár kilometrov a stojíme pod niektorým z kopcov. Taký je aj Traunstein na východnom brehu jazera Traunsee - od exitu 216 cez Laakirchen a Gmunden je to na parkovisko na konci cesty asi 15km.   Traunstein samotný už síce patrí do susednej horskej skupiny (Oberösterreichische Voralpen), ale v podstate je na hranici, ktorá prechádza jazerom Traunsee. Podobá sa na náš Rozsutec, ...   Celý článok
Čo hovorí teória: Nie veľmi výrazný vrchol, stojaci v tieni svojich väčších a slávnejších stubaiských bratov. No napriek tomu že neoplýva výškou nad 3000m a na jeho úpätí sa neplazí žiadny ľadovec, teší sa hojnej pozornosti. Môže za to práve jeho poloha na dostrel od najvyššej stubaiskej hory Zuckerhütl (3507m) a blízkosť dvoch chát Sulzenauhütte a Dresdnerhütte. Často sa využíva aj ako aklimatizačný výstup pred útokom na práve spomínaný Zuckerhütl.   Naša prax:   Náš plán zdolať na záver pobytu v Stubaiských Alpách ich najvyšší...   Celý článok
Alebo skôr Vael – Majaré Klettersteig, lebo sme v najzápadnejšej skupine Dolomitov (Rosengarten) a tu sa dohovoríme skôr po nemecky. Ráno sme vypadli z Arca, frčíme domov. Ale na frčanie je noc, deň treba využiť zmysluplnejšie. A ešte taký s dokonalým počasím. Preto v Bolzane odbočujeme z diaľnice na východ (znovu inšpirovaní Vetromagom) a po 30 kilákoch parkujeme v sedle Karerpass, priamo pod lanovkou. A zas nemáme mapu! Musíme veriť tej maľovanej na stene. Na nej je to naoko jednoduché: Pred nami zubatý hrebeň, natiahnutý v smere sever – juh. P...   Celý článok
Tretí nádherný októbrový deň, ktorý nám príroda dopriala – a „šéfnavigátorka expedície“ nám dnes vraj dopraje niečo špeciálne, inšpirovala sa Vetroplachovým článkom tu na stránke :-) Takže vyrážame z kempu v Arcu, na rozdiel od včerajška smerom na sever, necelých 15km do dediny Pietramurata. Nad ňou sa týči Monte Casale (1632m): biela, na pohľad takmer kolmá a hladká, 1400m vysoká stena.  A v nej via ferrata Ernesto Che Guevara. Kríž na vrchole sme si všimli až na druhý deň, keď sme vedeli, kde ho máme hľadať :-)   Ako Vetroplachovc...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 67) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.