Ferraty-zaistené cesty - Kupfergeist Klettersteig nad Hüttschlagom - Vetroplach magazin

Kupfergeist Klettersteig nad Hüttschlagom

26.07.2010
kupfergeist-klettersteig-nad-huttschlagom

Via-ferrata Kupfergeist

Nad horami sa prevaľujú dažďové mraky, asfalt ešte neobschol z ranného dažďa. Kam sa vybrať cez vzácne chvíle voľného času aby duša sa nasýtila a telo celé zostalo?

Na túto otázku nachádzame odpoveď rýchlo. Ťuk ťuk do počítača a náš cieľ je jasný. Nachádzame sa v srdci rakúskych hôr pod Salzburgom - v dedinke Bad Hofgastein. Kompjúter ukazuje nemilorsdne a jasne - do susednej doliny Grossarltal. Nad dedinkou Hüttschlag sa tu vypína zaistená cesta Kupfersteig.

Parametre tohto výletu hovoria v náš prospech: Dĺžka výstupu cca 2 hodiny, čo je tak akurát na poobedňajšiu prechádzku a obtiažnosť klettersteigu D/E zase vypovedá o tom, že by sme od nudy zaspať nemali.

Preženieme auto rakúskymi tunelmi a onedlho už krájame zátačky v dlhej susednej doline. Prechádzame cez Grossarl, centrum doliny a sunieme sa gýčovým rakúskym krajom k nášmu cieľu. Vchádzame do osvetleného tunela a vynárame sa priamo v dedinke Hüttschlag.

Je to tu pomaly koniec sveta, takmer posledná dedinka v slepej doline. "Ten tunel tu nebol vôbec nevyhnutný!" zamestnáva ma moja nepokojná myseľ. Keď si obzerám lesík nad tunelom pomyslím si: "To bude asi nejaký biokoridor, však sme už na hranici národného parku.

Hmm! Zatiaľ, čo u nás sa vedú dlhé debaty o tom, aké sú tunely drahé a náročné na údržbu, tak tu má každá dedinka svoju Sitinu a každé mestečko svoje Branisko...

Vystupujeme z auta pri hotely Almrösl. Je tu celkom ticho a žiadny parkár nenatŕča dlaň. Hneď pri parkovisku nachádzame panoramatickú mapu s plánikom klettersteigu, alebo jednoducho ferraty. Je tam zakreslený aj cvičný okruh, času máme tak si dáme...

Po žltých tabuľkách sa dostaneme pomedzi domčeky a statky pod stenu, ktorá sa nekompromisne vypína nad dedinkou. "Okrem ferraty tu vlastne nič nie je!" Hovorí Slávka. Lyžovať sa dá až v neďalekom Grossarli. "Šikovne to tu využili."

Dávame si cvičný ferratový okruh, prezúvame lezečky a hurá na vec. Skala je pekná, s malými stupmi. Na podobné príležitosti je dobré mať nejaké staršie rozťahané lezky, alebo špeciálne lezecké boty do hôr. Najťažšie miesto sa dá obísť ľahšou variantou. My si vychutnávame tú ťažšiu a skúšame si aj techniku odsadávania pri prepínaní karabín.

Dalo by sa trošku potrápiť a dať to aj bez odsadnutia, ale berieme to ako tréning na ťažšie a hlavne dlhšie ferraty. Ono nie je často problém postupovať dopredu, ten nastane vtedy, keď treba visieť na jednej ruke a druhou dve karabínky rýchlo precvaknúť.

V závere steny na nás ešte čaká pár pekných miest, kde sa lezky naplno realizujú. Umelé stupy sú tu veľmi striedmo, ale tak to má byť. V úplnom závere ešte vysutý lanový mostík a pod ním šluchta - až dole. Výživné a príjemné, konštatujeme pri vychutnávaní si výhľadu hore na stene.

Zostup krásnym a divokým chodníkom po červenej značke. Pekné poobedie za nami...

Kupfergeist klettersteig / via-ferrata:

Fotky Kupfergeist Klettersteig nad Hüttschlagom

RE: Kupfergeist klettersteig nad Hüttschlagom
Peto 26.07.2010
Pjekná ferratka. Musím sa ja ešte pod ten Dachstein vybrať, tam to má tiež gule.

JM SPORT www.skyrunning.sk www.tatry.nfo.sk www.msslovakia.eu
alkan.szm.com www.outdoorfilmy.sk
www.modralanovka.sk
www.montana.cz
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2019  |  designed by MVM Trade s.r.o.