Lomnický štít netradične

12.06.2011
lomnicky-stit-netradicne

Lomnický štít bol dlhé roky považovaný za najvyšší končiar Vysokých Tatier. Aj keď dnes už vieme, že to nie je pravda, patrí naďalej medzi najvýraznejšie a najobdivovanejšie vrcholy Tatier. Na tomto nič nezmenila ani výstavba vysutej lanovky sprevádzkovanej v roku 1940.

Horolezecky navyhľadávanejšia je západná stena s množstvom ťažkých ciest. Stena tu má od Téryho žľabu až na vrchol 300 výškových metrov. Bol to práve Gypsi (Vlado Tatarka), ktorý inicioval zabezpečenie zostupu pod západnú stenu s reťazami. Výrazne tým uľahčil cestu horolezcom na nástup pod stenu a v prípade záchranných akcií majú aj záchranári zjednodušený život. Okrem klasickej "normálky " vedúcej z Lomnického sedla na vrchol sa v masíve Lomnického štítu nachádza ešte jedna "reťazová" ferrata. Tá vedie v severozápadnom hrebeni od Sedielka pod Lomnickým štítom

Prvovýstup týmto pilierom urobili v roku 1900 Karol Jordán s Jánom Franzom a asi aj preto sa tomuto výstupu, zabezpečenému reťazami a kramlami hovorí medzi lezcami slengovo: Jordánka. Čiže sme v masíve tohto populárneho štítu, na ktorý sa dá dostať lanovkou napočítali tri reťazami zabezpečené trasy.

Výhľady_do_Malej_Studenej_sú_úžasné

Naším cieľom bolo dosiahnuť vrchol spojením všetkých troch ferrát dokopy, a aby sme to nemali až také ľahké, tak sme sa rozhodli vystúpiť zo Starého smokovca, Malou Studenou dolinou a Filmárskym žľabom do Lomnického sedla. Odtiaľ sme už pokračovali normálkou v smere na vrchol, až kým sa traverzom vľavo nenapojíte na Gypsiho ferratu. Tu sa už začína veľkolepá túra vo vysokohorskom prostredí, traverz popod západnú stenu, výstup Téryho žľabom, výhľady na Lomnickej vežičke, výstup vzdušnou Jordánkou a na záver zostup po reťaziach normálkou do Lomnického sedla. Túru sme absolvovali 12.6.2011. Viac sa už dozviete z fotogalérie...

Určite najkrajšia tatranská túra, aká sa dá spraviť s využitím zaistených "reťazových ciest. Tieto zaistené cesty dnes slúžia predovšetkým horolezcom pri ich presune pod stenu alebo pri návrate z lezeckej cesty. Ak nieste lezec a napriek tomu by ste mali záujem o podobný zážitok rada je jednoduchá: absolvovať túto túru s horským vodcom.

www.mountainproguiding.com

Fotky Lomnický štít netradične

Rišo B. 13.06.2011
paradne, pocasie vam vyslo na jednicku, skoda, ze som sa nemohol pridat :(

sisa 13.06.2011
Veru parada - jedno velke dakujem za splnenie mojho davneho sna. Bolo to super, bomba,špica:-)))

Martina 13.06.2011
držala som Vám palce na pekné počasie vidím že môžem ich už pustiť paráda!

sisa 13.06.2011
Mata, mala si ist s nami - som sa na teba tesila

Martina 13.06.2011
Ja viac, ale ako to dokázať? Nič to za to, ja si počkám, nerozpadne sa ,)

blxa (blxablx@gmail.com) - 30.06.2011
fajn clanok aj fotky, len skoda ze ste nedali blizsie info o tom kde sa nachadza zaciatok Gypsyho retazi... kto tam este nebol, najde to dost tazko. mnohi by podakovali za detaily asi... (alebo to bol zamer, aby sa tam kazdy nemotal?)

sisa 30.06.2011
Ak si lezec tak cestu najdes, ak nie tak je dole uvedeny odkaz na horskeho vodcu. Nie je to bezna turisticka cesta takze musis byt v Jamese alebo ist t vodcom.

martin 30.06.2011
Ďakujem Sise, ktorá ma predbehla :) Gipsiho ferrata je logický spôsob ako sa dostať pod západnú stenu v smere od Lomnického sedla. Pozor! Zostupovať po nej nezaistený je nevhodné. My sme použili ferratové sety a na jednom úseku aj lano.

blxa (blxablx@gmail.com) - 10.09.2014
ok, takze to bol asi zamer. a ved mate asi pravdu, netreba zbytocne zachranarom klientelu rozsirovat... :)

Jano 28.09.2014
Sisa, popri gratulacii vyuzivam kotakt na oznam, ze tvoj Idol Sanko Luczy konci s vystavou jeho fotografii na webe. Nadalej ho mozes dosiahnut na Facebook, kde vedie osobne rozhovory. Pzdravujem moje detske Kraliky a aj Olinu Zibrinku,ked ju stretnes.