Sellagruppe: Via ferrata Pisciadú

07.11.2007
sellagruppe-via-ferrata-pisciadu

Sellagruppe v srdci Dolomitov pripomína poschodovú tortu. Okrúhly horský masív je rozdelený na niekoľko poschodí. Jednou z čerešničiek na torte je určite Via ferrata Brigata Tridentina al Pisciadú. Toľko celý názov v Taliančine. Nádherné výhľady, exponované pasáže, visutý most, krátky nástup, chata neďaleko vrcholu a pomerne jednoduchý a rýchly zostup spôsobili, že táto ferrata patrí medzi najčastejšie ciele v okolí. Frekventovanosť túry nás neodradila a neoľutovali sme. Čakanie v "zápche" sme využili na fotenie. Športovo orientovaným turistom však rozhodne odporúčam na nástup skoré ranné, alebo popoludňajšie hodiny.

Ideálne miesto na parkovanie a zároveň východisko na ferratu je parkovisko, približne v polovici cesty z Corvary na passo Gardena. Parkovisko je bezplatné a často tu na noc zastavujú campery (obytné autá). Pozor! V auguste môže byť okolo poludnia plné. V sezóne je tu naozaj tesno. Toalety sú v kosovke podľa vlastného výberu... Hneď pri parkovisku nás upozorní dvojjazyčná tabuľa: "Istenie na ferrate je poviné."

Pokračujeme ďalej chodníčkom, ktorý traverzuje svah vybiehajúci spod Val Setus. Asi 10 min. trvá cesta pod prvý výšvih. Po ňom chodníček opäť trazerzuje tentoraz medzi dvomi veľkými skalami. Za chvíľu uvidíme veľký vodopád, vpravo od neho začína ferrata. Samotná ferrata je dobre odistená, na strmých úsekoch sú železné kramle a opory na nohy, v záverečnom stúpaní na Exnerturm(2495m.) je niekoľko železných rebríkov. Záver ferraty je okorenený visutým mostom, ktorý vedie ponad hlbokú priepasť.

Po jeho prekonaní sa turistickým chodníkom dostaneme k chate F.Cavazza al Pisciadú 2587m. Najkratší zostup späť k autu vedie cez dolinku Val Setus. V hornej časti doliny sú reťaze, ináč je zostup vcelku bezproblémový. Pre tých, ktorí sa ocitnú pri chate ešte v dobrom čase môžem odporučiť výstup na Pisciadúspitze 2985m. Prípadne zostup cez Val Mezdi a návrat traverzom popod vodopád. Všetko po dobre značkovaných chodníkoch.

Via ferrata Pisciadú:
POLOHA: Sellagruppe, Dolomity
PRÍSTUP: Z Corvary cestou na passo Gardena, asi v strede stúpania odbočiť vľavo na veľké štrkové parkovisko - výrazná tabuľa
ČAS: Z parkoviska ku chate 2,5hod. V prípade hustej premávky treba časovú rezervu. Zostup cez Val Setus 1,5hod.
PREVÝŠENIE: Z parkoviska (1956m.) ku chate (2585m.) je to cca 650 výškových metrov
VÝSTROJ: Klasický set pre ferraty, odporúča sa prilba, rukavice a paličky na zostup.
OBTIAŽNOSŤ: Často navštevovaná ferrata strednej až ľahkej obtiažnosti. Po celej dĺžke je oceľové lano, v kolmých úsekoch sú železné kramle, opory na nohy a niekoľko rebríkov.