Stubaiské Alpy - Groβer Trögler (2902m)

28.02.2013
stubaiske-alpy-gro-946-er-trogler-2902m-

Čo hovorí teória:

Nie veľmi výrazný vrchol, stojaci v tieni svojich väčších a slávnejších stubaiských bratov. No napriek tomu že neoplýva výškou nad 3000m a na jeho úpätí sa neplazí žiadny ľadovec, teší sa hojnej pozornosti. Môže za to práve jeho poloha na dostrel od najvyššej stubaiskej hory Zuckerhütl (3507m) a blízkosť dvoch chát Sulzenauhütte a Dresdnerhütte. Často sa využíva aj ako aklimatizačný výstup pred útokom na práve spomínaný Zuckerhütl.

Naša prax:

Náš plán zdolať na záver pobytu v Stubaiských Alpách ich najvyšší vrchol sa poskladal ako domček z karát spolu s počasím. V 3000m visia ťažké oblaky a predpoveď hlási búrky. Risknúť to v neznámom teréne asi nemá zmysel. A tak hľadáme alternatívy. Voľba padá na Groβer Trögler, ktorý má v ponuke aspoň výhľady na pôvodný cieľ.

Ráno sa necháme autobusom vyviezť hlbšie do údolia Stubaital. Vystupujeme na zastávke Grawaalm (1534m). Už od cesty nám pohľady priťahuje impozantný vodopád Grawafall, a tak si v mape vyberáme trasu, vedúcu popri ňom. Po počiatočnom klesaní k jeho spodnej časti sa napájame na Wilde Wasser Weg a popri hučiacej riave začíname pekne zostra serpentínami naberať výškové metre. Cestou sa nachádzajú dve vyhliadky v tesnej blízkosti vodopádu. Sprcha grátis. Po nastúpaní cca 400m nás chodník vypľuje do širokej kotliny uprostred hôr. Jej stredom tečie ľadovcový potok, napájaný množstvom vodopádov, ktoré zo strmých zrázov padajú na každom kroku. Alpskú idylku dopĺňa malebný salaš Sulzenaualm (1847m) a kravy roztrúsené všade po okolí. Ale je ešte skoro ráno, na salaši ani nohy, len vyrezávané rozprávkové postavičky na nás zízajú spoza stolov. A tak šliapeme ďalej, aj keď domáce jogurtové mlieko by tu stálo za ten hriech...

Driapeme hore na hranu masívu, odkiaľ sa valia tie vodopády. Stojí tam chata Sulzenauhütte (2191m) a niekde pri nej by mala byť aj krátka cvičná ferratka, ktorú hodláme vyskúšať. Jej nástup je priamo za chatou a po dohode s chatárom sa dá odštartovať Flying Fox-om. Vliezame do kaňonu a štrikujeme po jeho stenách priamo ponad spenenú vodu. Je to zážitok estetický, fotogenický a miestami aj adrenalínový (hlavne pre nás s kratšími nohami). Škoda, že celá sranda trvá len pol hodinku, ale aspoň nenásilne vytrhne človeka z pochodovej monotónnosti.

Ešte čosi zajeme a pokračujeme ďalej po čiernej na Groβer Trögler. Spočiatku mierne stúpanie pomedzi krásne sfarbené balvany a popri lezeckom cvičnom areáli, od úpätia kopca sklon pritvrdí a smerom hore vedú už len strmé serpentíny. Stúpanie oživujú pohľady na stubaiské ľadovce a "zhovorčivé" miestne kozy. Skúšam to na ne v ich rodnom jazyku a asi rozumejú, lebo odpovedajú a postupne sa osmeľujú až na kontaktnú vzdialenosť. V rámci zachovania dobrých medzinárodných vzťahov si nechám dokonca pooblizovať kolená a to už za mnou všade mašírujú ako deti za starým ujom s cukríkmi. Hore na hrebeni sa ich našťastie ujme oprotiidúca skupina študentov, inak by som ich musela asi večer v kempe upiecť a zjesť. Čo iné s nimi?!

K vrcholu Groβer Trögler vedie ďalej hrebeňom miestami zaistený chodník. Hore je veľký kríž a keď je pekné počasie, tak aj exkluzívne výhľady na ľadovec Sulzenauferner a najvyšší Zuckerhütl. My máme smolu. Oblaky sú nepriestrelné a tak po pár povinných fotkách prcháme preč.
Dole zbiehame do opačnej strany k chate Dresdnerhütte (2302m). Zostup je to rýchly, skalnatý, nezáživný, na chate draho a veľa ľudí. Lanovka robí svoje. V blízkosti chaty sa nachádza aj (vraj) pekná ferrata Fernau-klettersteig (D) a množstvo cvičných lezeckých ciest. My však bežíme dole, začína popŕchať. Rýchly zostup údolím Fernautal nám netrvá ani hodinku a nezadrží nás ani množstvo kaskád a vodopádov, čo popri chodníku vytvára ľadovcový potok. Autobus na Mutterbergalm (1721m) už čaká, aby nás odviezol preč zo Stubaiského "Rozprávkova".

Pár info na záver:

· Autobus z Neustiftu vás za 4,10€/os. vyvezie na konečnú zastávku Mutterbergalm v závere doliny Stubaital.  Mutterbergalm je východzím bodom pre tých, čo sa chcú na Stubai pozrieť z výšky a bez námahy. Premáva odtiaľ lanovka až k vyhliadkovej plošine „Top of Tyrol“ vo výške 3210m. Z Mutterbergalm naspäť do Neustiftu idú autobusy každú pol hodinu.
· Vodopád Grawafall je so svojou šírkou 85m najširším vodopádom vo Východných Alpách. Vysoký je približne 180m a napájaný je vodou z ľadovcov Sulzenauferner, Fernerstube a Grünauferner, čo má na svedomí jeho charakteristickú nízku teplotu a silný prietok.
· V blízkosti chaty Sulzenauhütte sa nachádza cvičný lezecký areál (cca 15min) a cvičná ferrata Wilde Wasser Übungsklettersteig (cca 2min). Obtiažnosťou a dĺžkou nenáročná (B/C), napriek tomu však lahôdková ferrata, vedúca priamo kaňonom potoka Sulzaubach. Najviac zábavy si užijete pri Flying Fox-e a na začiatku a konci ferraty, kde treba vykúzliť širokú roznožku z jednej strany kaňonu na druhú.

Jana Jaraba

Fotky Stubaiské Alpy - Groβer Trögler (2902m)

RE: Stubaiské Alpy - Gro
Jano 28.02.2013
Mila Janka, aky pozitok to citat, po roku 68 40 rokov moj druhy domov, zula ako v Tatrach,krasna priroda. Skoda,skoda,to pocasie. Zuckerhüttl, ziadny problem od Dresdner Hütte, lepsie na jar na firne, da sa sjazdit dole na Sulzenau Ferner,pekny svah. Prajem lepsie opakovanie,oplati sa.

jana 28.02.2013
fest pekne. akurat si skoby VZDY zapinaj do srdiecka. t.j. proti sebe

RE: Stubaiské Alpy - Gro
Jano 01.03.2013
Skoby od 60ky nepoznam, ale co som dobre poznal, to bola este na starej Sulzenau Hütte, jablkova strudla, ktoru drzali teplu na plechovici, kvoli tej som robil tam kondicny trening, dole od potoka na chatu, Maierlspitze-Nürnberger Hütte-Grawaalm. Krasa

Jaraba 05.03.2013
Raz sa možno pošťastí a vrátim sa tam aj na ľadovce, veď neni všetkým dňom koniec. A s tým srdiečkom... no, teória je jedna vec, v praxi ma to väčšinou ani nenapadne :-D