Diavolezza a ferraty na Munt Pers a Trovat

07.09.2022
diavolezza-a-ferraty-na-munt-pers-a-trovat

Švajčiarsko - Berninské Alpy - St.Moritz - Pontresina - Diavolezza

Cestou z Pontresiny smerom na Berninapass stojí na pravej strane dolná stanica lanovky aj s veľkým parkoviskom. Veľká kabína vyváža ľudí hore až do výšky 2972 metrov. Pri hornej stanici lanovky sa nachádza pomerne veľký Diavolezza Berghaus poskytujúci ubytovanie a stravovanie pre turistov a horolezcov vyrážajúcich na okolité kopce.

Z hornej stanice lanovky sú pomerne ľahko dosiahnuteľné tri trojtisícovky. Munt Pers, Piz Trovat a Sass Queder. Na všetky tri vedú jednoduché značené chodníky. Na Piz Trovat aj ferrata s dvoma variantami obtiažnosti.

Parkujem na obrovskom parkovisku pri dolnej stanici. Za parkovanie sa neplatí v lete rovnako aj v zime. Novinkou tohto leta je časť parkoviska vyhradená pre camperov s obytnými autami. Za poplatok ktorý treba zrealizovať online alebo na recepcii neďalekého campu Morteratsch sa tu dá oficiálne kempovať. Samozrejmosťou tejto služby je prípojka na sieť a  nové toalety. Predošlé letá som tu stretával vždy množstvo ľudí prespávajúcich v autách. Nikto ich nevyháňal ale spoplatnenie kempovania bola len logická reakcia...

z_hrebeňa_pohľad_na_Diavolezzu,_prikrytý_sneh_na_zjazdovke,_v_pozadí_Palú

Z parkoviska vyrážam peši po ceste kľukatiacej sa serpentínami pretínajúc širokú zjazdovku. Prichádzam ku rázcestníku kde modrá šípka ukazuje odbočku doprava. Zakrátko prichádzam ku začiatku hrebeňa vedúceho až na vrchom Munt Pers. Kedysi bol tento hrebeň zaistený lanami tie ale už nahradili oceľové reťaze. Nie je to klasická ferrata ferratový set preto ostáva v batohu. Hrebeň je zaistený iba na najexponovanejších miestach a často treba pri popoliezaní používať ruky.

zaistená_cesta_hrebeňom_na_Munt_Pers

Pomerne dlhý hrebeň ponúka za odmenu úžasné výhľady na obe strany pričom práve pri dolezení na vrchol sa otvára asi jeden z najkrajších pohľadov na ľadovcový svet Berniny vôbec. Kým na hrebeni ľudí veľmi nestretnete na vrchole Munt Pers sa už situácia mení. Je to totiž veľmi obľúbená a ľahko dosiahnuteľná vyhliadka z hornej stanice lanovky.

zaistená_cesta_hrebeňom_na_Munt_Pers_

Z vrcholu zostupujem práve týmto značkovaným chodníkom ku Diavolezze, chodník prechádza priamo cez terasu kde čašníci obsluhujú ľudí užívajúcich si kulisu hôr. Odtiaľ sa už napojím na značku smerujúcu ľudí ku ferrate na Piz Trovat. V Alpách je už tradíciou, že pri horných staniciach lanoviek vznikajú ferraty ktoré majú pomôcť lanovkám v zime naplno vyťaženým lyžiarmi prežiť slabšie leto...

Fortezza,_Bellavista_a_Bernina_vpravo

Zakrátko som pri nástupe. Vyberám z bežeckého batohu ľahkú pretekovú sedačku a ferratový set. Samotná ferrata má dve obtiežnosti. Tá ťažšia sa odpája asi v polovici výstupu doprava. Odbočujem naňu ale zakrátko ma zastavuje visutý lanový most. Ten by sa mal prekonávať zavesený v sedačke na kladke s priepasťou pod nohami. Pozorujem kde pokračuje lano na druhej strane lanového mostu. Vyzerá to drsne aj podľa tabule dole je to vysoká obtiažnosť. Pozerám na laná a rozhodujem sa zvrtnúť to na ľahšiu variantu. Nemám náladu visieť tu v pretekovej sedačke, nebyť tejto prekážky by som tú ťažšiu vyriantu vyskúšal...

Piz_Trovat_3165m._ferata_je_v_pravej_časti_kopca

Aj všetci ľudia ktorých stretávam smerujú ľahšou variantou na vrchol. Táto varianta je prakticky len ľahký výstup po železných kramliach, nič zaujímavé ale nevadí. Tak som sa po desiatich rokoch v tejto oblasti pozrel aj tu. Z Trovatu fotím ešte zaujímavé výhľady a potom už ma čaká dlhý zostup dole naspäť ku autu s malou odbočkou ešte na vyhliadku Sass Queder, asi najľahšiu trojtisícovku vôbec kde sa ľudia dostanú ľahkou prechádzkou za pár minút z hornej stanice.

zásoby_snehu_ukryté_pod_plachtou,_Munt_Pers_v_pozadí

Celá túra je vďačným cieľom s peknými výhľadmi a dlhým technickým hrebeňom na Munt Pers zakončená feratou na Trovat s výhľadmi na ľadovec ako na dlani. Bez ľadovcovej výstroje takto zažijete naplno Berninské Alpy a v prípade slabších nôh si napríklad môžete pomôcť lanovkou smerom dole...

V článku som použil pár ilustračných fotiek z hrebeňa Munt Pers, ktoré som fotil r.2021, vďaka Simča a Kubo ;)