Ferraty Sellagruppe 3 - Pößnecker Klettersteig

08.01.2010
ferraty-sellagruppe-3-poßnecker-klettersteig-

Horská skupina Sellagruppe v srdci Dolomitov pri pohľade z okolitých kopcov silne pripomína poschodovú tortu. Ako čerešničky na torte sú na nej dookola rozmiestnené zaistené cesty - ferraty. Spolu ich je päť a mne sa podarilo splniť túto jeseň jeden zo skromných cieľov - prinášam vám report z poslednej z nich.

Pößnecker Klettersteig sa nachádza v severozápadnej časti horskej skupiny. Bývalá hranica, ktorá kedysi oddeľovala Taliansko od Rakúska zadeľovala túto oblasť ešte do nemecky hovoriacej časti, aj keď vlastne Grödnertal alebo Val Gardena je domovom rétorománskej menšiny Ladíncov.

Pößnecker Klettersteig je teda originálne meno pre zaistenú cestu, ktorá pôvodne slúžila vojakom ešte počas prvej svetovej vojny. Východiskovým bodom k nástupu je Sellajoch 2244m, kde je viac možností parkovania. Pri ceste je možnosť zaparkovať bez platenia, pozor však na august, keď je špička letnej sezóny.

touto špárkou viedol najkrajší úsek Zo sedla sa pekným chodníčkom dostaneme pod stenu. Táto oblasť je aj vyhľadávaným lezeckým terénom, takže stretnúť lezcov ne je nič nezvyčajné. Pri nástupe stretávame skupinku Nemcov, ktorí si nacvičujú zlaňovanie. Sú dosť prekvapení, keď nás vidia nastupovať do ferraty bez prilieb - jednoducho sa nám nechcelo. Až sa cítime previnilo. Nemecká pedantnosť je povestná.

Ferrata hneď od začiatku ide pekne dokopca. Obtiažnosť je taký lepší priemer. Na začiatku žiadne selektívne miesto ako býva zvykom. To prichádza až pri prechode skalným oknom, vlastne takou špárou. Istenie žiadne, pekné lezenie komínom, chyty čiastočne vyšmýkané, človek si musí trošku veriť. Ak by chcel niekto ísť všetko pekne zaistený, tak má smolu.

Po preleze skalným oknom pokračujeme pekným komínom a stenou až k výlezu zo steny. Tu sa ferrata mení na turistický chodníček a vychádzame serpentínami na náhornú plošinu - jedno z poschodí "Torty". Zábava však nekončí a ferrata pokračuje výšvihom na vrchol Piz Selva 2941m. Počas výstupu obdivujeme skalné vežičky a skané okienka. Skala je tu ako ementál.

Na vrchole na nás čakajú výhľady na všetky strany. Piz Boé, Marmolada, Sass Pordoi, Langkofel ... Dolomity sú svojimi výhľadmi povestné. Čaká nás zostup a s ním aj dilema, či ísť dlhšou a jednoduchšou cestou, alebo skúsiť zostup cez dolinu bez značkovaného chodníka. Na mape je chodníček vyznačený len prerušovanými červenými bodkami - to znamená, že trasa nie je v teréne vyznačená a vyžaduje už nejaké skúsenosti.

pokračujeme komínom Nechávame za sebou dvojicu Nemcov a po krátkom váhaní sa rozhodujeme pre kratšiu variantu. Sú tu len skalní mužíci, sem tam a sotva badateľný chodníček vedúci dolinkou s krasovými prepadliskami a roklinami. Otázka je: bude sa cez skalný prah, ktorý niekde v diaľke tušíme zostúpiť?

V ďiaľke vdíme nemecký párik ako stojí na križovatke a z ďiaľky nás pozoruje. Nevedia sa rozhodnúť. Času do zotmenia už nie je zase tak veľa a prípadný návrat na značkovaný chodník by nepotešíl. Prichádzame k skalnému prahu a s potešením zisťujeme, že je zaistený oceľovými lanami. Na toto pedantní Nemci zvyknutí nie sú a tak si to tá dvojka musela šupnúť naokolo. Aj toto je taliansky kolorit: zaistený úsek na neznačkovanom chodníku.

Schádzame spokojní do doliny Val Lasties. Spravili sme správne rozhodnutie a to len umocnilo pekný zážitok. Ako odmena na záver nám dobre padne občerstvenie pod vodopádom. Obdivujeme tu naozaj krásny prírodný výtvor - sústavu skalných obrích hrncov. A na záver ešte sa nám takmer pod nohy pripletú vypasené svište. Ako už tradične, bývajú priamo na chodníku.

K autu prichádzame tesne pred zotmením. Po asfaltke uzatvárame pekný a pestrý okruh.

POLOHA:
Sellagruppe v Dolomitoch, Taliansko
PRÍSTUP:
Od Brennerskej diaľnice do Val Gardeny až na Sellajoch (parkovisko)
ČAS:
Závisí od rýchlosti. Na pohodovú turistiku počítajte s piatimi hodinami
PREVÝŠENIE:
Na popísanom okruhu nastúpate cca 900 metrov.
VÝSTROJ:
Ferratová výstroj, prilba, paličky
OBTIAŽNOSŤ:
stredne ťažká, C, nie je vhodná pre začiatočníkov