Pastýřská stěna v Děčíne

23.05.2017
pastyrska-stena-v-decine

Ferratová sezóna pomaly ale isto klope na dvere, nuž sa treba trochu rozcvičiť. U nás sú možnosti výrazne obmedzené a keď človek nechce cestovať priďaleko, logicky zavíta najskôr k susedom. Bratia Česi sú na tom o poznanie lepšie. Pomaly každým rokom tam vznikajú nové zaistené cesty roztrúsené po celej republike. Ale prečo by sme si mali vybrať jednu, keď môžeme mať naraz 16?!

Luxus toľkých ferrát na jednom mieste ponúkajú v Děčíne. Pastýřská stěna sa vyníma priamo v centre mesta na ľavom brehu Labe. Vápencové takmer 100-metrové bralo bolo dlho cvičiskom horolezcov, no od roku 2012 ho postupne sprístupňujú aj ostatným milovníkom hôr. Do dnešného dňa tu vybudovali už 16 ferrát, všehochuť od obtiažnosti B až po D (podľa niektorých zdrojov D/E). Nájdete tu kramle, rebríky, komíny, previsy aj lanový most. Pri zrode všetkých stála horolezecká legenda Karel Bělina.

Toto_je_teória

Nástup na Pastýřskú stěnu sa nachádza na nábreží Labe asi v polovici cesty z vlakovej stanice k Tyršovmu mostu (necelých 10 min. pešo). Je tu drevené posedenie, prenosné WC a informačné tabule. Ešte o kúsok ďalej sa nachádza informačka, kde dostanete plán jednotlivých trás, prípadne si môžete požičať chýbajúcu ferratovú výbavu. Stena je prístupná všetkým celoročne a zadarmo.

No ale k samotným ferratám: Hneď na úvod treba prekonať niekoľkometrovú umelú stenu. Už tu sa núkajú tri varianty výstupu, z ktorých si môžete ľubovoľne vybrať. Všetky totiž vedú pod hlavnú skalu, kde už začína to pravé orechové. Tam už ale musíte mať jasné, kam ďalej. Nástupy do jednotlivých trás sú označené farebnými tabuľkami, ďalší postup je určený oceľovým lanom. Asi v ¾ steny sa nachádza oddychová zóna, kde sa stretá väčšina ciest. Nájdete tu posedenie, vrcholovú knižku a dokonca priamo v skale aj kohútik na vodu a hrnček. Na tomto mieste si tiež viete vybrať, či budete pokračovať po pôvodnej trase, alebo presedláte na iný variant. Po zdolaní Pastýřskej stěny vás hore očakáva reštaurácia domácimi prezývaná Nebíčko a pekné výhľady na celý Děčín (nieže by priamo zo steny boli tie výhľady iné). Návrat k nástupu sa dá zvládnuť cca za 10 minút po dobre označených chodníkoch.

Toto_je_prax

My sme boli pri našej návšteve limitovaní časom aj počasím. Nepúšťali sme sa do ťažších ciest, vyskúšali sme (niektoré len čiastkovo) Vzpomínku, Tichú toleranci, Cestu do nebíčka, Adrenalin Challenge a samozrejme Karlův most. Všetky boli zaujímavo vedené, dôkladne zaistené a doplnené kramľami tam, kde sa bolo treba precvaknúť a nebol po ruke prirodzený chyt. Miestami boli vedené trochu výživnejšie, no tieto úseky sa striedali s oddychovými, aby si to lezci mohli celé vychutnať.

Na záver ešte pár subjektívnych postrehov z Pastýřskej stěny:
- Dostupnosť: všetko na jednom mieste: ferraty, informácie, požičovňa, parkoviská a občerstvenie... To, čo je na jednej strane brutálna výhoda, na strane druhej začne po chvíli nudiť. Tá istá stena, tie isté výhľady, po druhom preleze už na ďalší väčšinou nie je chuť.
- Návštevnosť: že ide o veľmi obľúbenú atrakciu Děčína, poznať už z diaľky. Hlavne cez víkendy a za pekného počasia je to tu doslova preplnené. Mnohé cestovky tu realizujú aj svoje ferratové kurzy. Pri plánovaní návštevy s tým treba počítať.
- Kvalita: vidieť, že cesty navrhol a zrealizoval človek, ktorý tomu rozumie a vytvoril možnosti pre širokú verejnosť od detí a neskúsených zvedavcov až po športových fajnšmekrov.
- Popis trás: na nástupe je veľká mapa s presným nákresom trás a s popisom obtiažností. V teréne je však orientácia slabšia. Ak ste si dobre nezapamätali smer cesty, príp. ste si so sebou nezobrali plánik, budete na viacerých „križovatkách“ tápať ako ďalej. Ocenila by som, keby tabuľky označujúce jednotlivé ferraty, neboli len na nástupe do nich, ale aj pri stretaní viacerých trás v jednom bode.
- Obtiažnosť: popis obtiažností na info-tabuli na nástupe a na tabuľkách v teréne sa občas líši. Ale ten rozdiel nie je nejak markantný. Avšak podľa rozprávania iných lezcov, aj podľa subjektívneho porovnania s niektorými doposiaľ absolvovanými ferratami mi príde obtiažnosť týchto ciest trochu podhodnotená. Nedajte sa zaskočiť!
- Správny výber: podľa jedného písmenka na tabuli sa ťažko rozhoduje, do čoho naliezť. Na internete sme ale našli podrobnejší popis jednotlivých ciest, ktorý nám dosť pomohol (http://ferraty.unas.cz/ferrata_pastyrska_stena.htm)