Potulky Korzikou

05.07.2014
potulky-korzikou

Korzika je pre ľudí z našich končín outdoorovým top cieľom. Teda má aspoň takú povesť. Tento francúzsky ostrov nachádzajúci sa v stredozemnom mori slúži ako ideálny vzor pre spojenie " more a hory" - "mare e monti", čo je pre naše vnútrozemské duše veľmi atraktívna kombinácia. Korzika bola pripojená ku Francúzsku v roku 1768. dnes má štatút mierne autonómnej oblasti. Obyvateľstvo tvoria hlavne Korzičania (ľud italického pôvodu hovoriaci toskánskym teda talianskym dialektom). Na území o rozlohe 8680 kilometrov štvorcových tu žije niečo cez 260 tisíc obyvateľov. Hustota zaľudnenia (30obyv./km2) tohto hornatého ostrova hovorí výrazne v prospech prírody.

Ponúkame vám teraz jednu správu z výletu na tento krásny ostrov. Veríme, že si tu nájdete inšpiráciu prípadne nejaké užitočné informácie.

Korzika 21.5.2014-1.6.2014 (Sabi, Pavel, Lenka, Ivoš, autko Lenky renault combi diesel s truhlou)

Streda 21.5.2014
-odjazd 22.30 hod z Mikulova smer Livorno prístav.

Štvrtok 22.5.2014
-Mali sme dosť času, tak sme sa po ceste stavili v Pisse-šikmá veža. Odtiaľ trajektom z Livorna 14.30 hod, príjazd do Bastie 18.00 hod.Cesta v pohode, všetci polehávali a pili kafíčko. Z Bastie smer na západné pobrežie, našli sme nádhernú opustenú pláž na spanie pri ST-Florent, kde bolo aj sladkovodné jazierko (okrem nás na druhom konci spali slováci s malým dítkom). Postavili sme stany, uvarili a zaspali…

12._Smer_chata_Ercu
Piatok 23.5.2014
-ráno kúpanie v mori (kdo chcel) a presun do dedinky Lama a výšlapek na Monte
Astu 1535 mnm. Príjemná túrka. Na info ceduliach bolo, že si máme dávať pozor na nejakú rastlinku,
ktorá vyzerala ako náš „boľševník“, len bola až 2 m vysoká.Sposobuje popáleniny. Chlapi tomu
celkom uverili, My baby samozrejme nie a tak sme pri každej príležitosti skúšali priamy dotyk. A nič sa
nedialo (až na tretí den, o tom potom), a dokonca aj skupina francúz. turistov nás upozornila, že by
sme si mali dať dlhé oblečenie,a nie krátke nohavice. Ale po Mojom „we are immune, because
drinking slivovicu“ sa už len nechápavo zasmiali a popriali nám veľa zdaru…˘ Monte Astu- pekná
prechádzka , krásnou krajinou (len na chodníku bola jedna zdochnutá krava-teda už len torzo)-na
Korsike sú tisíce jaštěričiek a asi v pol ceste je solidná útuľňa (asi 10 postelí?).Dole v dedinke sme si
dali - chlapi pivo á 7euro a dievčence capučíno (teda nič moc) á 3,50 euro. Boli sme tam sami, a prišiel
za nami majiteľ reštiky, že pracoval v Prahe, tak sme pokecali, pýtal sa nás, kam sa na Korsike
chystáme. Po našej odpovedi M.Cinto, Capu di Orto a Paglia Orba, len prevrátil oči a poznamenal, že
je tam veľa snehu, či máme vybavenie a hlavne či máme číslo na Horskú službu….˘ ….Z Lamy sme sa
presunuli do dedinky Lozzi, kde sme na-ťažko (sedáky, lano, mačky, cepíny, spacáky) zahájili výstup
na chatu Ercu, kde sme chceli prespať. Po ceste sme mali naraziť na nefunkčný bar Astradella 1610
mnm, čo sme teda aj narazili, ale už bolo asi 22 hod. Chceli sme po značke pokračovať ešte na chatu
Ercu, čo malo byť asi 35 min, ale po asi 1 hod blúdenia po okolí, žiadna značka, sme to vzdali a vrátili
sa do bývalého baru. Z diaľky (z údolia) to muselo byť asi dosť komické, pozorovať popod Monte
Cinto, štyri bludičky (My s čelovkami), ktoré krúžili asi hodinu sem a tam a tam a sem…˘ V bare,
ktorý bol v katastrofickom stave (snažili sme sa aspoň trošku zacpať diery), sme si uvarili vínko, niečo
zjedli a okolo 1hod ráno išli spať. Lenka s Ivošom na karimatke na zemi a ja som našla na trámoch asi
50 rokov starú matračku, tak My v spacákoch tam. V noci som sa občas zobudila a svietila čelovkou
do dier v matračke, či odtiaľ niečo nelezie. Neliezlo. V 1610mnm sa tam asi „nikomu“ nepáčilo…˘

Sobota 24.5.2014
-celú noc som sa tešila, až začne svitať a budem sa mocť ísť vyhriať na slniečko,
lebo v noci bola kosa, odhadovali sme to na asi tak 5C. Raňajky a hurá smer chata Ercu a ďalej Monte
Cinto. Podľa sprievodcu bola chata úplne inde, ale aspoň sme sa prešli…˘ Chatu Ercu sme nakoniec
našli (v noci by sme nemali šancu, blúdili sme inde).Pokračovali sme ďalej na Cinto. Tam sme nastúpili
na vychodenú cestičku, čo sme potom zistili, že bola blbosť. Po ceste sme nenašli ani jednu značku,
len „rok-menov“ (ako sme si pomenovali kamen.mužíkov, mimochod, to sú vlastne turistické značkyaj
podľa sprievodcu).Po ceste sme videli zraneného muflona. Inak ani jedného človeka sme
nestretli.Asi po 3 hod šlapkania-žľaby boli vysnežené, sme prišli na „vrchol“ ale miesto 2706mnm mal
len asi 2400mnm, čo sme správne vytušili, že sme asi o dva žľaby vedľa…˘ Vzhľadom k času a
kaziacemu počasiu, sme sa rozhodli k návratu a Cinto si dáme na-budúce. Celkom nás potešila
informácia (z netu) nejakých našich predchodcov, že to na prvý raz tiež netrafili…˘. Presun do
mestečka Pianna, kde sme si dali capučínko a presunuli sa pod mestečko na pláž, kde sme spali, zase
sme tam boli sami. ˘Tiekol tam aj potočik so sladkou vodou.

Nedeľa 25.5.2014
-Prechádzka na Pianna okruh Calanche a Capu di Orto–krásne kamenné útvary.
Vetvička mi tam stretila do očka, tak potom 2 dni bolelo a slzilo. Presun po západ.pobreží, kde sme
objavili zase opustenú pláž. Večer pri vínku a zistenie, že Lenke sa „boľševník“ vymstil a mala spálené
koleno a tvár. Ja teda nič. Ráno kúpačka a videli sme delfínov. ˘

Pondelok 26.5.2014
-Presun na krásne vodopády Cascades des Anglais a po absolvovaní sme sa ešte o
kúsok ďalej presunuli (autom) na nádhernú Sutesku Richiusa, kde sme stretli inštruktora s klientami,
robí sa tam canyoning. Voda príšerne ľadová, „vliezla“ do nej len naša zájazdová otužilkyňa Lenka. ˘
V tomto priestore sú aj lezecké steny. Preskakovali sme po kameňoch potok a ja som do neho hupla
aj s topánočkami…˘Presun do doliny pod lyž.stredisko Val di Ese, kde sme našli pod lesíkom pekné
miestečko, kúsok od potoka. Robili sme ohník.

Utorok 27.5.2014
- Nad ránom trošku sprchlo. Ráno znova ohník a opekanie chlebíka. Lahodka…˘
Presun autom do lyž.strediska a odtaiľ túrka k (najvyšší bod na hrebeňovke bol Col de Scaldasole
1955 mnm) Bergeries des Pozzi 1746 mnm, úchvatné jazierka. A na parkovisku aj krmenie prasiatiek.
Inak po celej Korzike nestretnete policajtov, ale autá tam na Vás blikajú, a to z dovodu, že sa všade
potulujú prasiatka, kravičky, koníky, oslíky a kozičky. ˘ Stretli sme tu černocha s Poľkou, černochovi
moooooc chutila naša slivovica. ˘Na trase je super útulňa, 6 postelí, sprcha atď…Má to tam nejaký
poľovník, ktorý to necháva otvorené aj pre iných, ale písal, že majú udržiavať bivak v čistote. Presun
na juh ostrova do Tizzana a spanie na pláži s ohníkom. ˘

34._Pláž_na_okruhu_z_Tizzana_na_Cala_di_Conca
Streda 28.5.2014
- prechádzka po skalách nad morom z Tizzana na Cala di Conca a kúpanie na krásnej
prázdnej pláži...Pavel chcel niečo vyfotiť z kameňa v mori, a oblečený, obutý tam celý spadol...;-)
spolu aj s foťákom a mobilom....mobil sa rozchodil hneď, foťák až po príchode domov, ale karta bola
OK... ˘ Presun smerom k Bonifáciu a spanie zase na krásnej pláži... ˘

Štvrtok 29.5.2014 - ráno prehliadka Bonifácia (vlastne jediné mesto, ktoré sme "dali"), capučínko v
reštike a prechádzka z Bonifícia po hradbách nad morom k majáku, volá sa to že Capu Pertusato. V
Bonifáciu sme tankovali, nafta je tu rovnako drahá ako v ČR, alebo aj lacnejšia. Vodu sme doplňali do
20 l kanistra každý deň z verejných studničiek, fontániek, ktoré sú po celej Korzike prístupné a grátis.
Presun smerom k východnému pobrežiu do dedinky Araso. Spanie kúsok od pláže, vedľa
sladkoslaného jazera, teplučká voda. Oslava narodenín jedného z účastníkov zájazdu.;-)

Piatok 30.5.2014
- pokračujeme ďalej po východnom pobreží a odbočujeme do sedla Bavella a odtiaľ
je náš ciel Veža III (Punta di a Vacca 1611 mnm) až po sedlo Bocca di Pargulu 1662 mnm. Vzhľadom k
ďalšiemu programu, volíme rovnakú cestu aj na návrat. V tejto oblasti je aj lezecká oblasť. Dokonca je
na trase aj na platniach kúsok reťaze-ferata... ˘ Zo sedla Bavella sa vraciame kúsok autom k
východziemu bodu, odkiaľ vychádzame (podľa sprievodcu k slávnym kaskádam a klzačkám) Cascades
de Purcaraccia. Sú fakt krásne a je len pár ľudí. Po ceste ku kaskádam si dávame do jazierka chladiť
šampíčko. ˘ Po trase sa nám Pavel stratil. Nenašli sme ho a tak sme sa vydali vypiť aspoň to šáňo,
ktoré me samozrejme nenašli tiež, resp to jazierko. A navyše som zase pri preskakovaní člupľa do
vody... ˘...Ale pri návrate k autu sme sa všetci našli a našli sme aj to jazierko a šampíčko... ˘
Presúvame sa znova k pobrežiu, kde zase nájdeme miesto na pláži. More je teplé, teplejšie ako na
západnom pobreží. Tak ako každý predošlý večer, tak aj tento je rovnaký scenár; pstaviť stan, urobiť
si večeru, kafíčko a posedieť pri vinku a okolo polnoci do duchien, teda do spacaku... ˘

Sobota 31.5.2014
-všetko pobaliť a smer Bastia pristav, trajekt nám do Livorna odchádzal o 13.30
hod....v Bastii sme dali nejaké nákupky-iba potraviny v podobe vina, prošuta, syrov, gaštan. lekváru a
tak podobne... V prístave sme hodinku pred odjazdom, takže 12.30 hod a staviame sa do radu za
autá...Trajekt meškal, a prišiel až o 15.30 hod, ale na naše "prekvapkanie" z neho vyšli auta a trajekt
zase odišiel... ˘ Až za ďalšiu hodinu prišiel iný a tam sme už slávnostne "nastúpili"... ˘ Ale aspoň-že
išiel rýchlejšie, trvala cesta miesto štyroch len tri hodinky...na palube ešte pivko a capučínko V
Livorne sme boli o 19.30 a hor sa smer domov...v Mikulove sme "pristáli" o 6 hod ráno...;-)

Korzika bola nádherná, aj keď povodne sme mali v pláne viac hor...Ale vždy okolo obeda sa hory
zahalili do hmly a bolo vymaľované. Tak sme trošku "prerobili" program, ale k všeobecnej
spokojnosti. ˘

Paštika......od 0,89 euro
Rybičky......od 1,2 euro
Nafta.....od 1,35 euro

Za našu skupinku pár slov zosmolila Sabi…˘

Fotky Potulky Korzikou

RE: Potulky Korzikou
Jano 06.07.2014
Ozaj skoda, ze ste vynechali Paglia Orba, to je Matterhorn Korziky, ozaj krasny zulovy kopec, normalkou vzdy dosiahmutelny, samozrejme je lezenie na hrane krajsie. Napriek tomu su to krasne kopce.

Jaraba 08.07.2014
Toľko zdrobnenín v jednom článku som už dávno nečítala... Ale destináciu tíško závidím :o)

RE: Potulky Korzikou
Sabi (sabka.lienka@gmail.com) - 11.07.2014
Mali sme samozrejme v plane aj Pagliu Orbu,ale pocasie na vrskoch a podmienky neboli uplne idealne, tak sme zvolili poznavacku ostrova,s tym, ze sa vratime, a pojdeme vrsky...:-)