Via ferrata Monte Albano

14.12.2008
via-ferrata-monte-albanoMori je talianske mestečko ležiace pri ceste na Lago di Garda. Leží kúsok za Roverettom, kde sa schádza z diaľnice. Pre turistov ženúcich sa na Lago di Garda by nebolo moc zaujímavé, veď kto už by sa tu zastavoval, keď svoj vytúžený cieľ má na dosah.
          Tento stav sa určite trochu zmenil, keď domáci využili prírodné podmienky. Nad mestečkom sa spomedzi viničových sadov vypína skalnatý útes Monte Albano. Lezcov priťahoval už dávnejšie svojou peknou skalou orientovanou na juh a tým aj priaznivými klimatickými podmienkami.

mestečko Mori ako na dlani           V tejto skalnej stene bola už v roku 1976 vybudovaná zaistená cesta (via ferrata), ktorá využíva systém traverzov a komínov. Nevedie priamo hore, ale traverzuje celú stenu. Sú na nej veľmi pekné a exponované úseky. Najťažšie miesta majú umelé pomôcky, či už kramle alebo stupy na nohy. Týmto ferrata nepatrí medzi najťažšie, ale svojou exponovanosťou sa zaradila medzi klasiku.

Vďaka ľahkej prístupnosti sa stala veľmi navštevovanou a obľúbenou. Dokonca k nej cestujú turisti tráviaci svoj čas na Lago di Garda. Je to odtiaľ len asi 25 km. Postupne sa ferrata stala akýmsi merítkom obtiažnosti. Kto by sa chcel vybrať na niektorú z veľmi ťažkých zaistených ciest ako Tabaretta, Rino Pisetta alebo Cezare Piazetta tomu odporúčam dať si najprv Monte Albano. Ak ju zvládne bez problémov, tak hurá na ťažšie veci. Ak nie, tak by mal ešte rozhodne potrénovať.

Camino del Cobra           My sme sa na ferrate zastavili už cestou domov z Arca. Využili sme časovú nenáročnosť ferraty a rozhodne to stálo zato. Pod skalnou stenou nás prekvapil pekný lesík s množstvom veľkých kameňov. Stretli sme aj niekoľkých ľudí s veľkými matracami - prišli bouldrovať. V centre parku sú informačné tabule (foto). Podľa nich sme sa zorientovali a vyrazili na ferratu. z dvoch zostupových možností sme použili tú kratšiu a rýchlejšiu. Je tam však ešte jedna, na ktorej sa používa tiež istenie.

O priebehu ferraty vám najviac povedia fotky, ja už pridám len zopár postrehov:

-tabuľka, ktorú sme stretli po ceste varuje ľudí pred nástupom do ferraty v najteplejších hodinách dňa. My sme si začiatkom októbra vychutnali pekný deň s ideálnymi teplotami
-lezečky nie sú nevyhnutné, ale s nimi je to predsa len krajšie ako v inej obuvi
- na začiatku je krátka nezaistená stienka, tú treba preliezť bez istenia, zrejme aby odradila ľudí, čo tam nemajú ozaj čo hľadať
- po prvom komíne je možné traverzom vpravo ešte ferratu opustiť, potom už nie
- aj keď je na fotkách vidieť, že sme nemali prilby, vzhľadom na návštevnosť a nebezpečenstvo padajúcich kameňov ju odporúčam

Via ferrata Monte Albano

POLOHA:
Severné Taliansko. Na ceste medzi Trentom a Lago di Garda.
PRÍSTUP:
Zo slovenska po diaľnici Viedeň - Salzburg - Insbruck - Brenner - Bolzano - Trento - Roveretto - Mori.
ČAS:
Približne 2 až 2,5 hod.
PREVÝŠENIE:
aj s nástupom cca: 450 výškových metrov
VÝSTROJ:
Ferratový set, prilba, rukavice. Oblečenie stačí len ľahšie. Dostatok vody!
OBTIAŽNOSŤ:
Ťažká ferrata. Jeden stupeň pod najťažším, kde patrí napr. Tabaretta.

PARKOVANIE:
V uličkách starého Mori. Tabule vás navedú k nástupu pod ferratu.