Prvá vysokohorská zaistená cesta na Slovensku - Ferrata Priečne sedlo

06.10.2021
prva-vysokohorska-zaistena-cesta-na-slovensku-ferrata-priecne-sedlo

Dokonca mi kamarát poslal fotku z výstavby, ako na tom denne makajú a točia Térynku a Priečne hore - dole. Dostávam info, že je dostavaná, avšak ešte sa čaká na osadenie informačných tabúľ. Prejde upršané počasie a hneď v prvý slnečný pracovný deň vyrážame na prvú vysokohorskú ferratu na Slovensku. Mala by mať 430 m obtiažnosti A, B. Juchuu.

Nástup

„Klasička" na Hrebienok, míňame odbočku na Rainerku a šup po zelenej smer Malá Studená dolina. Pri Zamke nás prekvapia stroje, prestavba, výstavba, či čo sa to deje. Čudujem sa, ako sa tam tie stroje dostali, ale vývoj nezastavíš. Ľudia chcú luxus už aj v horách. Pritom tam nikdy nepatril a dúfam, že ani nebude.

Pokračujeme vyššie do doliny, postupne sa nám otvára jej ľavá časť až po Prostredný hrot a za ním sa ligoce v jemne zasneženej posýpke snehu Ľadový štít, vyššie nad kosodrevinou sprava „Filmarák” a Téryho kuloár, vynárajú sa spomienky na zimné pojazdy a my fičíme hore hangom. Niečo na Térynke prejeme a hor sa po žltej smer Priečne sedlo. Hmla sa prelieva z jednej strany hrebeňa na druhú, tak krásne pohľady, že sa takmer potkýňam o vlastné nohy.

Z diaľky zaostrujem na Priečne sedlo, ak dobre vidím, asi 15 ľudí čaká pod nástupom. Avšak vôbec nevieme zhodnotiť, či pod ferratou, či pod turistickým chodníkom. Ideme bližšie a bližšie, keď tu zrazu tabuľa „Ferrata Priečne sedlo A, B”, super sme tu.

Ferrata Priečne sedlo

Popri strojení sa na ferratku čítame pokyny a upozornenia. Dosť ľudi sa zastavuje pri tabuli a číta s nami. Po prečítaní prvého pokynu, že sa odporúča mať ferratový set, všetci točia smer reťaze. My vyzbrojení teda smer ferratka. Nástup v prvých metroch po kramľách strieda pekná kompatkná skala s prírodnými stupmi a chytmi. Výhľady sa stupňujú s výškovými metrami, je to naozaj neskutočné. Tešíme sa z každého kroku a hlavne z toho, že je to tu naozaj postavené a konečne sa to stalo skutočnosťou práve vďaka Klubu slovenských turistov, ktorí to aj napriek ťažkým podmienkam zvládli a verím, že je to len začiatok niečoho nového.

Avšak samozrejme nie som zástanca toho, aby sme Tatry „obili železom", ale pozrime sa naokolo do sveta, všade to funguje a pár ferrát v Tatrách by nebolo na škodu. Ako povedal Messner „Stretávam sa na ferratách s toľkými šťastnými ľuďmi, že jednoducho nemôžem byť proti”. Menej známa je pasáž z jeho knihy „Zaistené cesty Východných Álp": „Verím, rovnako ako Fritz Peterka, že lezenie po ferratách patrí k ďalšej forme chodenia po horách v budúcnosti".

Na najvyššie položenej časti ferraty si vychutnávame pohľady nielen do Malej ale aj do Veľkej Studenej doliny. Výhodou je, že ferrata sa nachádza cca 15 výškových metrov nad Priečnym sedlom smer Široká veža. Na prekvapenie nás čaká ešte zostup ferratou niekoľko desiatok výškových metrov.

Zložíme veci a s úsmevom a výhľadom na Zbojníčku trielime na buchty. Za necelú trištvrte hodinku sme tu. Trošku nás zaskočila cena, ktorú sme za buchty ešte nikde, ani v zahraničí, nedali, ale dvojitá vysokohorská prirážka bude asi za tých jedinečných nosičov, čo to dennodenne a pracne vynášajú. S plným bruchom už len ťapkáme dole dolinou a vychutnávame si prírodu naokolo.

Pocity z prvej vysokohorskej ferraty

Aj keď sa horlivo diskutuje o tom, že je to nahusto osadené kramľami, za mňa bezpečná ferratka zodpovedajúca svojej obtiažnosti a prvá v Tatrách. Som štastná, že sa to pohlo smerom vpred a nie vzad a verím, že v budúcnosti nám pribudnú aj iné ferraty vyššej/tažšej obtiažnosti.

Zhrnutie

• Názov: Ferrata Priečne sedlo
  • Lokalita: Priečne sedlo, Vysoké Tatry
  • Obmedzenie: od 1. novembra do 15. júna
  • Obtiažnosť: 5/5
  • Trvanie: 9 hodín (hore-dole)
  • Vhodné pre deti: pri doistení lanom vhodné, inak náročné
  • Parametre: 22 km/1 300 metrov výškových
  • Typ: okruh, dolina, sedlo, ferrata
  • Možnosť parkovania/spoje: platené parkovisko Starý Smokovec
  • Mapka a GPX: na tomto odkaze

Miriama Kováčová

Tento článok sme uverejnili na základe našej spolupráce s MTBIKER shop

redakcia Vetromagu

Fotky Prvá vysokohorská zaistená cesta na Slovensku - Ferrata Priečne sedlo

RE: Prvá vysokohorská zaistená cesta na Slovensku - Ferrata Priečne sedlo
Ramil (work93025@gmail.com) - 07.10.2021
Pjekne. Dufam, ze bude feratiek coraz viac a nielen v Tatroch🙂. Len drobnost, odporucam nahradit slovo zelezo🙂. Vzdy je to ocel, ked sa bavime o konstrukcnych prvkoch (skrutky, kramle, skoby,...). Aj lano je ocelove a nie zelezne. Samotne zelezo je makky kov az pridanie uhlika (pripadne dalsich legujucich prvkov, napr. chromu: potom mozeme ziskat nerezovu ocel) z neho robi doslova zazracny material.

Jaraba 07.10.2021
Každá ferrata na Slovensku je pekný počin. Ale konkrétne táto mi príde minimálne diskutabilná. Škoda toho projektu na Solisku...